Hírek
19586 hír az adatbázisban
Keresőmarketing: még képlékenyek a határvonalak
Marketinginfo.hu - 2006-10-30 18:54
Digitális

Széll Andrással, a Sakkom Interaktív marketingkommunikációs és PR ügynökség ügyvezetőjével beszélgettünk a keresőmarketing fogalmáról, helyzetéről és jövőbeli lehetőségeiről.

Mekkorára becsülik itthon a keresőmarketing iparágat?
Széll András, Sakkom Interaktív ügyvezető: Nagyon nehéz megbecsülni, hogy mekkora a magyar keresőmarketing piac, aminek két oka is van. Az első, hogy a legnagyobb szereplő, a Google stratégiai okok miatt nem hozza nyilvánosságra, milyen bevételei származnak az országból. A második, hogy a keresőmarketing fogalma sem egyértelmű.
Amennyiben csupán a keresőkben történő hirdetésekről beszélünk, ide érthetjük a nagy nemzetközi szereplőket, mint a Google vagy a Yahoo, és a kisebb magyar szereplőket is, mint a Kurzor vagy az Origo. Ezt a kört viszont villámgyorsan kibővíthetjük néhány többé-kevésbé hasonló eszközzel (például ETARGET, CTnetwork), így becslésünk máris bizonytalanabbá válik.
Azonban a keresőmarketing fogalmába nem csupán a keresőkben történő hirdetést érthetjük, hiszen például az általunk képviselt integrált keresőmarketing célja nem az, hogy minél többet fizessünk a keresők számára, hanem hogy releváns kulcsszavakra keresve ügyfeleink weboldalai láthatóak legyenek az internetezők számára. Így az integrált keresőmarketing eszköztára nem csupán a keresőkben történő hirdetést, de a linképítést, a szövegírást és a honlapok keresőbaráttá történő átalakítását is tartalmazza. Ha pedig ezek alapján kell megbecsülni a piac nagyságát, akkor már milliárdos összegekről beszélhetünk.
A keresőmarketing iparág külföldi viszonylatban hatalmas, és egyre növekszik. A vállalatok ugyanis felismerték, hogy előnyt jelent számukra, ha jó helyezéseket érnek el a keresőkben, és hajlandóak áldozni erre a célra.
Hogyan látják, milyen fejlődési irányba tart a piac?
Sz.A.: A keresőkben történő hirdetés területén a keresők egyre kifinomultabb mérési és adminisztrációs lehetőségekkel szolgálják ki a vállalatokat. A másik oldal - a keresőoptimalizálás - eszköztára pedig egyre integráltabbá válik: az ügynökségek igyekeznek elsajátítani a különböző részterületekhez - hirdetés, szövegírás, linképítés, kódolás - szükséges kompetenciákat.
Mi jár előbb a témában, a technológiai rész vagy a marketing - azaz inkább a marketing oldal ötletei hívják elő a technikai újításokat, vagy a már meglévő megoldásokat kell a hirdetői oldalnak adaptálnia?
Sz.A.: Magyarországon a technológia most előrébb jár, mint a marketing. A Google például egy olyan eszközt - a Google Analytics-t - bocsát ingyenesen a vállalatok részére, ami segít mérni és megmutatni, hogy a honlapjaik látogatói hogyan viselkednek, milyen tartalmakat kedvelnek, és hogyan jutnak el a vásárlásig. De hasonló ehhez az ugyan nem ingyenes, de igen fejlett IndexTools is.
Ezek az eszközök már rendelkezésre állnak, de a mindennapi gyakorlat során még csak kevesen alkalmazzák őket. Ez nem meglepő, hiszen egy új eszköztárról van szó, és még jó néhány évnek kell eltelnie addig, amíg ez beépül a marketing oktatásba és - részben ezen keresztül - a vállalati gyakorlatba.
Hogy néz ki a magyar keresőmarketing piac? Hozhat-e jelentős átrendeződést a nemrégiben történt Arcus felvásárlás?
Sz.A.: Senkinek nincs valós képe a magyar keresőmarketing piacról. Több ügynökség, és még több névjegykártyás keresőmarketing szakember foglalkozik a keresőkben történő hirdetésekkel. A legtöbb webdesign cég ajánlatában a honlap keresőbarát módon történő kialakítása ma már külön tételként szerepel. Mindezek tükrében az Arcus felvásárlás semmilyen átrendeződést nem hoz: mindössze annyiról van szó, hogy egy nagy ügynökség felismerte, hogy ha nem tudja ügyfelei meglévő és sürgető igényeit kiszolgálni, akkor elveszíti játéktere egy részét. Ezért megvásárolt egy kisebb - elsősorban a keresőkben történő hirdetésekkel foglalkozó - céget, és így megszerezte a szükséges kompetenciát és/vagy kapacitást. Az gondolom, hogy ez egy természetes folyamat és felvásárlás vagy tanulás útján az ügynökségeknek el kell sajátítaniuk ezeket a kompetenciákat.
Melyek a keresőmarketing legfontosabb területei? Ismerik-e az ezekben rejlő lehetőségeket az ügyfelek? Sz.A.: Az általunk képviselt integrált keresőmarketing egyes területeit - keresőkben történő hirdetés, szövegírás, linképítés, weblap tervezés - már említettük. Ehhez hozzátehetjük, hogy természetesen minden egyes projekt elindulását megelőzi egy iparági és versenytárs analízis, és a projektek szerves részét képezi az összegyűlt adatok elemzése és kiértékelése is.
Az ügyfelek ezeket a lehetőségeket általában nem, vagy kevéssé ismerik, így természetesen sokat kell velük beszélgetni, amíg elkezdik átlátni, hogy milyen haszonnal járhat számukra a keresőmarketing.
Miért épp ez az online legdinamikusabb területeinek egyike? Mi a hajtómotorja a szegmens robbanásszerű fejlődésének és gyors terjedésének? Sz.A.: Amióta keresők léteznek, az első helyezésekért történő harc is folyamatosan zajlik. A weblapok optimalizálására azonban csak az utóbbi években kezdtek el fokozottabb figyelmet fordítani a nagyvállalatok is, és ez új piacot nyitott mind a keresők, mind a keresőmarketing szakemberek számára. Amikor a nagyobb piaci szereplők is felismerték a keresőkben történő hirdetés jelentőségét, elkezdtek pénzt önteni ebbe a szolgáltatásba. A keresők pedig megpróbáltak egyre jobbat és többet nyújtani számukra, és rengeteg adminisztrációs, optimalizációs eszközt fejlesztettek ki. Ezzel párhuzamosan a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek számára is új játéktér nyílt, hiszen ők azok, akik felhívják az ügyfelek figyelmét a keresőkben történő hirdetés és a keresőoptimalizálás eltérő költséggörbéire. Ahogy már említettem: míg a keresőkben történő hirdetések esetében a nagyobb forgalom nagyobb költségekkel jár együtt, a keresőoptimalizálás esetében ugyan nagyobb kezdeti befektetés szükséges a forgalom növeléséhez, de a fenntartás költségei alacsonyabbak, mint a hirdetések esetén.
Jelenti-e ez egyúttal azt, hogy az online világban is előretörnek a btl-esebb megjelenések az atl-lel (banner, stb.) szemben? Sz.A.: A hagyományos atl/btl felosztást nehéz az internet világára alkalmazni. Nem vállalkoznék annak eldöntésére, hogy a keresőkben történő hirdetés vajon atl vagy btl eszköz. Mindenesetre az igaz, hogy a látogatók viselkedését elemző szoftverek fejlődésével egyre több lehetőség nyílik meg arra, hogy a látogatók számára nem nyilvánvaló módon kínáljunk személyre szabott tartalmat.
Hogyan és mennyivel járul hozzá a Sakkom Interaktív fejlődéséhez és növekedéséhez a keresőmarketing területe? Sz.A.: Az, hogy a keresőmarketing teljes területére, azaz mind a keresőkben történő hirdetésekre, mind a honlapok optimalizálásra vonatkozóan megvannak a szükséges kompetenciáink, jelenleg versenyelőnyt biztosít számunkra a hagyományos pr ügynökségekkel szemben. Az ügyfelek szeretnek teljes körű kiszolgálást kapni. Ezzel együtt alaptevékenységünk nem ide, hanem a sajtókommunikációhoz kötődik, és azon a terülten kell feltétlenül a legjobbnak maradnunk. A keresőmarketing világába nem azért merészkedtünk be, mert a korábbi univerzumot szűknek találtuk.
Az ügyfelek igénye hívta elő, hogy nyitottak a keresőmarketing felé vagy egyszerűen potenciált látnak a szegmensben? Sz.A.: A kettő talán egy és ugyan az. A piaci vákuum szívóhatásának nehéz ellenállni. Amikor egy ügyfelünk látja, hogy konkurensei a keresőkben hirdetnek, akkor ő sem szeretne távol maradni. Természetes, hogy tőlünk várja a megoldást, és természetes, hogy mi törekszünk arra, hogy kiszolgáljuk.
gaborják éva - török diána Széll András olvasóink kérdéseire is szívesen válaszol fórumunkban: Keresőmarketing: még képlékenyek a határvonalak



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  A nagyoknak is nehezen megy az integrált marketing kommunikáció
  Telekommunikációs vállalat a Sakkom új ügyfele
  Keresőmarketing lehetőségek az online információkeresés és vásárlás tükrében

További hírek ebben a kategóriában

Új robotok az LG-tól
Az okostelefon használata autóku...
A Bosch az okosvárosokra épít
A marketing 4+1 kiemelt trendje ...