Hírek
21829 hír az adatbázisban
Kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásárolunk
Marketinginfo.hu - 2009-06-19 12:05
Kutatás

A feldolgozott élelmiszerek esetében nagyobb arányú a visszaesés, mint az alapvető élelmiszereknél.

A GfK Hungária Háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A piac szűkülése a forgalom volumenére is igaz, a felmérésből származó adatok alapján elmondható, hogy 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában. A KSH kimutatásai szerint az első negyedévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

A GfK Hungária Háztartáspanel felméréséből az is kiderül, hogy az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek - mint például a pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor - esetében. A feldolgozott élelmiszerekre 5,1 százalékkal kevesebb pénzt költöttünk 2009 első negyedévében, mint 2008 azonos időszakában.

A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség Magyarországon, számos európai gazdaságban regisztrálnak hasonló trendeket. A GfK nemzetközi Háztartáspanel felméréseiből kiderül, hogy 2009 első negyedévében Franciaország és Hollandia estében 2 százalék körüli visszaesés tapasztalható a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek volumenében, valamint Németország esetében is negatív a mérleg (-0,4%). Angliában, Spanyolországban és Oroszországban az 1 százalékos növekedési rátát nem haladja meg a forgalom volumenének alakulása.

Nemzetközi szinten megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság. A költségcsökkentés egy másik formája a diszkontokban történő vásárlás, illetve nagyobb hangsúlyt kapnak bevásárláskor az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő, a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. sajátmárkás termékek is. Az említett tendenciák az elmúlt három hónap relációjában leginkább Angliában és Olaszországban erősödtek fel, de a tavalyi évhez képest ugyanúgy jelentősebbé váltak szinte az összes nyugat-európai országban.

"Magyarországon is megfigyelhető a "piac szerkezet váltása", viszont az évek óta húzódó gazdasági recesszió hatására hazánkban ez nem új-keletű jelenség. A tavalyi év végén kirobbanó hitelválság nem változtatta meg számottevően a lakosság promóciókhoz, akciókhoz, illetve az olcsóbb bevásárlási csatornákhoz való attitűdjét. Bár kétségtelenül hozzájárul a forgalom visszaeséséhez, a háztartások csökkenő költései mögött továbbra is elsősorban a vásárlások volumenének visszafogása áll" -mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Javul a háztartási vegyi áruk piaca
  Mennyiségben stagnál az élelmiszerforgalom
  Nem csökken tovább az élelmiszer forgalom
  Legtöbben a család miatt veszik a bio élelmiszert
  Többször, kevesebbet vásárolunk szupermarketben
  A hiperek élelmiszereiben kevésbé bíznak a vásárlók
  Nem bíznak a hitelfelvételben a vállalatok
  Történelmi mélyponton a GfK Fogyasztói Bizalom Index
  2008 élelmiszer-kiskereskedelmi trendjei
  Minden ötödik forint kereskedelmi márkás élelmiszerre megy
  Új fogyasztói szegmentációt mutattak be
  Új fogyasztói szegmentációs modellt mutatott be a GfK és a TÁRKI
  Jobban odafigyelünk az élelmiszerek összetételére
  Jóval átlag felett nőtt a szupermarket élelmiszer-forgalma

További hírek ebben a kategóriában

Biztosnak érzik állásukat a magy...
Napi két órát töltenek együtt a ...
Kiderült mire költenének inkább ...
A munkaerő mobilitási kedve