A véleményvezér is ember
DMSZ.hu + eMarketer - 2010-04-27 10:57
DM
Egy amerikai kutatás szerint a marketingesek által keresett véleményvezérek nem írhatók le más demográfiai változókkal, mint az átlag fogyasztók, csupán közlékenyebbek.
Az online earned médiában sikerre törekvő marketingesek igyekeznek megtalálni a szószólókat - azokat a fogyasztókat, akik szívesen beszélnek az adott termékről vagy szolgáltatásról ismerőseiknek. Ez a fogyasztói csoport azonban nem demográfiai jellemzői, hanem viselkedése alapján ismerhető fel - írja az eMarketer cikke alapján a DMSZ.hu hírlevele.
Az Epsilon Targeting csoportba tartozó ICOM a témában készített tanulmánya szerint, véleményvezérek bármelyik nemből, korcsoportból vagy jövedelmi szegmensből kikerülhetnek, és médiahasználati szokásaik sem sokban térnek el az átlagos felhasználóktól. Az a tulajdonság különbözteti meg őket a többi felhasználótól, hogy késztetést éreznek arra, hogy a többi felhasználóval is megosszák egy termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos élményeiket, tapasztalataikat. A szószólók az átlagosnál többször adnak tanácsot, és szeretik, ha hatásukra az emberek új termékeket próbálnak ki. Folyamatosan új élményeket keresnek, szeretnek elsőként értesülni egy-egy újdonságról, és elmondják barátaiknak, ha egy márkával nincsenek megelégedve.
Az amerikai és kanadai fogyasztók körében készített tanulmány szerint, a szószólók késztetése arra, hogy megosszák véleményüket, a személyiségükből ered. A készítők rámutattak arra is, hogy a véleményvezérek gyakran csak olyan termékkategóriákban aktívak, melyek személyes okokból fontosak a számukra. Például, egy baba születése után az anyukát érdekelni kezdik a babaápolási termékek, és ebben a kategóriában szenvedélyes véleményvezérré válhat.
A közösségi média marketingesek elsősorban arra törekednek, hogy úgy nyerjék meg ezeket a szószólókat, hogy ők aztán az interneten adjanak hangot a márka iránti elkötelezettségüknek, azonban a legtöbb szóbeszéd-jellegű aktivitás még most is offline környezetben történik. A kuponok és az ajánlatok egy lehetséges megoldást jelentenek arra, hogy a véleményvezérek üzeneteit az internetre is átemeljék.
"A marketingeseknek először megfelelően definiálni kell a célcsoportjukat, majd megvizsgálni a lehetséges kommunikációs csatornákat, végül megtalálni a kettő metszéspontjait, melyek alapjául szolgálnak a szájpropaganda-jellegű kampányoknak" - írja a jelentés. "Például, mivel a szószólók kedvelik a személyes párbeszédeket, a direct mail rendkívül hatékony eszköz lehet arra, hogy maga a fizikai üzenet eljusson a szószólóktól az ismeretségi körükbe - miközben továbbra is lehetőség van a céloknak megfelelő módon szervezni a szószólók adott márkával történő interakcióját, a cég weboldalán vagy Facebook profilján."
Kapcsolódó cikkek:
A fórumozók véleményezik leginkább a márkákat
Online értékelhető a Tesco 1500 saját márkás terméke
A szájreklám néha fontosabb, mint a hirdetések
|