Hírek
22288 hír az adatbázisban
Nyilvánosak a tavalyi 1%-os eredmények
Marketinginfo.hu - 2012-05-03 13:29
CSR

A szűkülő SZJA 1%-os források ellenére a hatékonyan kommunikáló civil szervezetek sikereket értek el tavaly is: kulcsszó az internetes kampány.

A korábbi évektől eltérően idén csak március elején került nyilvánosságra az egyes civil szervezetek részére felajánlott SZJA 1% összegek listája. A Magyarországon 15 éve működő 1%-os adófelajánlások rendszerének fontos hagyománya, a szervezetszintű részesedés megismerhetősége csaknem megszakadt, a NAV ugyanis januárban még jogszabályi változásokra hivatkozva úgy látta, a részletes adatok többé nem lesznek publikálhatóak.

Több felajánló, összességében kevesebb felajánlás

Nem pusztán az adóforintok elköltésének átláthatósága volt a közzététel tétje, a másik oldal, a több mint 30.000 1%-os felajánlásra jogosult alapítvány és egyesület számára is értékes ez az információ: igazi eredményhirdetés az előző évi kampányok versenyéről - mondja Miha Tamás nonprofit szakértő, a társadalmi célú kommunikációval foglalkozó Human Dialog Kft. ügyvezetője. Beigazolódtak az elhúzódó gazdasági válságra és az egykulcsos SZJA bevezetésére alapozott várakozások, tavaly 8,7%-kal zsugorodott az 1%-os torta, így már csak 8,9 milliárd forinton osztozhattak a civil szervezetek. A felajánlások összértékének növekvő trendje először 2010-ben tört meg. Az egy adófizetőre eső SZJA 1% átlagos összege a 2009-es 5.958 Ft-ról 2011-re 4.826 Ft-ra zuhant, amit nem képes kompenzálni az adófelajánlással élők számának időközbeni 10%-os növekedése sem.

Csökkent a preferált szervezetek száma

Érthető módon egyre több civil szervezet folytat egyre élesebb versenyt azért, hogy minél nagyobb részt hasítson ki magának az 1%-os forrásokból. Miha helyzetértékelése szerint az átgondolt, profi kampányolásnak is betudhatóan látványosan két táborra szakad a mezőny: a felajánlások zöme rendre kevesebb szervezet javára koncentrálódik. Az 1%-os forrásokból 4,4 milliárd forint gazdagítja a legsikeresebb 600 szervezetet, azaz a felajánlott 1% nagyjából fele halmozódik fel a jogosultak mindössze 2%-ánál. A korábbi években legnagyobb bevételre szert tevő civilek a szűkös 2011-es évben is képesek voltak akár növelni 1%-os bevételeiket, lényegében ugyanazok a szervezetek állnak a bevételi toplista első 10 helyén, a részükre az államkincstárból kiutalandó összeg ráadásul 2%-kal növekedve, 1,34 milliárd forintra bővült.

Győztesek és vesztesek

Az 1%-os felajánlásokból mind nagyobb részesedést kihasító élboly sem egységes azonban. Tovább erősítette vezető pozícióját az 1%-os toplistán az először 2010-ben az élre ugró Daganatos Beteg Gyermekekért Alapítvány: bevételeiket 18%-kal, immár 338 millió forintra növelték. A 2009-es számokat figyelembe véve a DGYA elsősorban online hirdetésekre fókuszáló kampányának eredményessége még kiugróbb, hiszen az 1%-os felajánlások összegét két év alatt sikerült egyenesen megtripláznia. Folytatta lendületes emelkedését a Gyermekmentő Támogató Alapítvány, a 129,9 milliós bevétellel a harmadik helyre lépett elő, ez két év távlatában nézve az 1%-os bevételek megötszöröződését jelenti számukra. A tavalyihoz képest 60 millió forintos plusz forrással abszolút értékben is a Gyermekmentő Támogató Alapítvány növelte leginkább bevételeit. Akad persze példa arra is, hogy kisebb, vidéki szervezetek sokszorozzák meg egyik évről a másikra az SZJA 1%-os forrásaikat. A miskolci Baráthegyi Vakvezető Kutyaiskola Alapítvány tavaly 18,3 millió forintnyi felajánlást szerzett, ami több mint négyszerese előző évi bevételeinek. A Human Dialog számításai szerint ezzel a Baráthegyi a 10 milliós határt átlépő civil szervezetek között a legnagyobb növekedést produkálta.

Az első helyért vívott párharcot ismét elveszítette a Gyermekrák Alapítvány. Bevételei 10%-kal csökkentek, a 2000-es években vezető helyét még kitartóan őrző Gyermekrák tavalyi 234 millió forintos eredménye idén már felét sem éri el az abszolút rekordnak számító 2007-es, csaknem félmilliárd forintos egykori bevételének.

Hosszan sorolható a vesztesek listája, a civil szervezetek többségének az 1%-os finanszírozás apadásával kellett szembesülnie. Legérzékenyebben talán az SOS Gyermekfalut érinti az elszenvedett 48%-kos csökkenés, a tavalyi 1%-os forrásainál így 28 millióval kevesebből gazdálkodhat csupán az alapítvány. Összegszerűen a legnagyobb csökkenés az Együtt a Leukémiás Gyermekekért Alapítványé, 29 millió forint mínusszal 75 millióra esett vissza az 1%-os bevételük.

A kulcs: profi kampány

A költséghatékony, profin felépített internetes és direkt marketing kampányolás lehet a siker egyik záloga az SZJA 1%-ért folyó versenyben. Miha Tamás meglátása szerint az 1%-os források szűkülése azonban távlatilag arra fogja ösztönözni a civil szférát, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak más kommunikációs és finanszírozási megoldások. Ilyen lehet a társadalmi környezettel való folyamatos párbeszéd kialakítása, egy stabil, hűséges, magánszemélyekből álló adományozói kör bizalmának elnyerése, akik ráadásul, ha eljön az adóbevallás ideje, nem fogják elfelejteni kedvenc alapítványuk vagy egyesületük javára kitölteni a rendelkező nyilatkozatot.

Nem mindegy az SZJA alap sem

A bevételek alakulását azonban nem csak az határozza meg, hogy hány adófizető szimpátiáját sikerül elnyernie az adott szervezetnek az SZJA bevallás elkészítésének időpontjában. A számok tükrében fontos tényező az is, hogy mekkora jövedelem után számolódik az adó és annak 1%-a. A legnagyobb 1%-os összeghez jutó szervezetek közül a toplista 8. helyén szereplő Dévai Szent Ferenc Alapítvány támogatói a "leggazdagabbak", támogatásuk fejenként 7730 forintot éri, ami több mint duplája a DGYA javára rendelkező adófizetőket jellemző átlagos összegnek.

Könnyen találni ennél szélsőségesebb példát is. A tavalyi 1%-os felajánlások egy főre eső összegének rekordereként a Hódos Tamás Futball Club Sportegyesület egyetlen adófizető támogatásának köszönhetően jut 1,031,226 forinthoz. Az egyesület így alaposan rálicitál a Teniszsport a Gyermekekért Alapítvány 2010-es, ugyancsak egyetlen felajánlótól származó 898 ezer forintos eredményére.

Az előbbi, kivételes esetektől eltekintve a szigorúan értelmezett adótitok miatt Magyarországon a kedvezményezett civilek soha nem tudják meg, kiktől kapták az 1%-nyi adóforintokat, ellentétben például Lengyelországgal, ahol az adózó választhatja a felajánlás olyan módját, hogy közvetlenül a támogatott szervezet részére juttatja el a törvény szerint felajánlható összeget - hívta fel a figyelmet Miha az 1%-os kampányok egyik sajátosságára, a célcsoportok nehéz beazonosításának problémájára. Szerinte a civilek kommunikációs erőfeszítéseit könnyítené, önmaguk reklámozására költött pénzük hatékonyabb felhasználását segítené elő, ha mód nyílna arra, hogy az 1%-ról rendelkező adófizető kilétéről (természetesen csakis az érintett hozzájárulásával) információt kaphatna a kedvezményezett alapítvány.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  8,4 milliárd forint felett az 1%-os felajánlások
  2 millióan ajánlották fel adó 1%-ukat idén
  2 millióan ajánlották fel adójuk 1%-át idén
  Idén is lesz Let’s Colour

További hírek ebben a kategóriában

Forrás: Vodafone A Vodafone nőnapi kampánya
2020-03-06 11:11
a Az AVON a nők jogaiért
2020-03-06 10:57
Campus Fesztivál: hétmilliós ado...
Energiakövetek 2020 pályázat
'A nukleáris energia használata ...
A társadalmi ügyekben aktív cége...