Hírek
22000 hír az adatbázisban
Digitális darwinizmus a marketingben
Marketinginfo.hu - 2015-03-13 10:20
Kutatás

Az internet mára a marketingesek egyik legfontosabb kelléke lett, mégis rendkívül eltérő módon tekintenek rá a szakemberek.

A McKinsey 1000 márka, 20 ezer fogyasztói döntés és 100 ezer marketing interakció kölcsönhatásait vizsgálta meg.

Az eredményekből az a jelenség rajzolódik ki, amit a szakportál digitális darwinizmusnak hívnak. Ennek fő összetevői az élesedő verseny a digitális térben, a fogyasztók növekvő "hatalma", és a szájreklám erősödő szerepe.

A jelenlegi helyzet

A fogyasztói döntések egyre inkább a digitális térben születnek meg. A márkák és a fogyasztók közötti "találkozási pontok" száma 20 százalékkal nőtt egy év alatt, mert egyre több offline fogyasztó lesz online, és mert egyre több digitális bennszülött fiatal válik "fogyasztó korúvá". Sokan használják az internetet a termékek összehasonlítása terepeként.

Egyes iparágakhoz jobban passzol ez a terep, másokhoz kevésbé. A szoftverek vagy a repülőjegy árusok jó eséllyel teljesen digitálisak lesznek a jövőben. Más iparágaknál fontos információgyűjtő felület az internet, de a tranzakció végül majdnem mindig offline történik. Ilyen a járművek, a biztosítások és az élelmiszerek szegmense.

A digitális darwinizmus hatása

A márkamenedzserek dolga egyre nehezebb lesz, ahogy a fogyasztókat egyre több digitális interakció éri. A teljesen digitális fogyasztók esetében ugyanis alacsonyabb a sikeres konverzió esélye, mint egy "kezdőnél". Különösen, amikor a "kezdő" megismer egy márkát. Ilyenkor a konverziós rátájuk 40 százalék körül van. Ezzel szemben hasonló helyzetben a digitalizált fogyasztóknál átlagosan 25 százalékos a ráta.

Ráadásul a digitális fogyasztók könnyebben fordítanak hátat egy márkának. A találkozási pontok száma ugyanis nőtt. Ezért több az esélye annak, hogy a folyamat során valami megakasztja a vásárlót. A márkák pedig sokkal kevésbé bírnak hatást gyakorolni a fogyasztókra, a vásárlási döntések egyre önállóbb jellegűek.

A felmérés arra világított rá, hogy egyes vállalatok mégis hatékonyan tudnak navigálni ebben a közegben. A kutatás során értékelték az egyes márkák digitális készségeit: a figyelemfelkeltő képességet, az eladási folyamat gördülékenységét, a fogyasztói élmény digitalizációját, a találkozási pontokon nyújtott teljesítményt, stb. Az eredmények nem csak a cégek, hanem az iparágak között is megoszlanak, a szoftvergyártók, vagy a szórakoztató-elektronikai cikket készítők pl. nagyon jó eredményeket értek el.

A digitális világban a szájreklám jelentősége megemelkedett. A kutatás során egyértelműen kiderült, hogy azok a márkák, amelyek jól bántak vele, tovább növelték konverziós rátájukat.

Megfelelő eszköz a megfelelő környezetben

Darwin megfejtette, hogy az evolúció során nem feltétlenül a legerősebb, vagy a legokosabb marad életben, hanem az, aki a legjobban képes igazodni a környezetében történő változásokhoz. Ez a márkák esetében is igaz. Egy mai vállalatnak mindenképpen fel kell tennie magának az alábbi kérdéseket.

Tartod a lépést a felszálló ágban levő digitális modellekkel?

A benelux államok és Franciaország telekom szektorából két 100 százalékban digitális cég emelkedett ki, a Mobile Vikings és a Free. Mindkettő erős márkakonverzióval bír (70-80%), ami jócskán meghaladja az iparági átlagot (52% a benelux államokban és 44% Franciaországban). A két vállalat magas szintű ügyfélszolgálattal, digitális közösségi tevékenységekkel és hatékony márkázással érte el a jó eredményt. A Free értékelhető marketing büdzsé nélkül indította el szolgáltatását. Csak honlapokat, blogokat és közösségi médiát használtak. Mindkét cég olyan digitális közeget teremtett, ahol a fogyasztók egymást is segíthették.

A médiapiacon, a Financial Times és a New York Times is sikeresen tolja át a hangsúlyokat szépen lassan a digitális felületeire. Ez a két cég a növekvő feliratkozói díjakkal tudta ellensúlyozni nyomtatott lapjai példányszám-bevétel csökkenését.

Veled, vagy ellened van a közösségi közeg?

A közösségi médián futó pozitív személyes vélemények és ajánlások sokat lendíthetnek egy cég forgalmán, de a rossz vélemény is nagyon gyorsan elterjed.

Biztos, hogy a leghatékonyabb csatornákat használod?

Egyesi digitális csatornák jobban működnek bizonyos iparágak esetében. A kereskedelmi márkáknál például a közösségi média kétszer olyan hatékony, mint a többi digitális csatorna. Az olasz bankok esetében a keresőmarketing bizonyult a leghatékonyabb eszköznek. A lényeg, hogy ismernünk kell a célközönségünket, hogy megtaláljuk a hozzájuk vezető leghatékonyabb utat.

A digitális forradalom kétirányú információs utat szült a vállalatok és a fogyasztók között. A márkák megkezdték a digitális világ megismerését, kitanulását és megszelídítését.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Az életstílus a luxusmárkák új mottója

További hírek ebben a kategóriában

A nyári vakációt tervező magyaro...
A hazai kkv-k közel egyharmada m...
Miért bérelnek autót a magyarok
A nyár slágere: rosé és fröccs a...




Projektmenedzser
Főbb feladatok, munkák- ajánlati felhívás fogadása, műszaki ...
IT Manager
Feladatok: - Projekt menedzsment- Jelentések és projekt doku...