Hírek
20229 hír az adatbázisban
Jelentősen nőtt az internetezők aránya az idősek körében
MTI + Mediainfo.hu - 2018-05-11 09:46
Kutatás

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása szerint az elmúlt évben jelentősen nőtt az internetezők aránya az idősek körében.

A generációk közötti digitális szakadék nem mélyül tovább - mondta a hivatal főigazgatója Siófokon, a Media Hungary 2018 konferencia megnyitóján.

Aranyosné Börcs Janka az 1500 szervezeti vezető, 2000 háztartás és 3000 internetező megkérdezésével készült, reprezentatív felmérés eredményét ismertetve hozzátette: az előző évi 33 százalékkal szemben ma a 60 év feletti lakosság 44 százaléka használja aktívan az internetet, az okos telefont használók aránya pedig 14-ről 28 százalékra nőtt.

Az idősek a "szörfözésben" ugyanolyan aktívak, mint más korosztályok, jellemzően napi másfél órán át böngészik az internetet; kétharmaduk Facebook-használó, minden második idős korú rendszeresen csetel, és tízből négyen a Youtube-ot is felfedezték maguknak - közölte.

Kitért arra is, hogy az idős korosztály a fiatalokkal ellentétben a közösségi felületeken nem feltétlenül a kapcsolattartást, hanem a szórakozást részesíti előnyben. Harminckilenc százalékuk kifejezetten szórakozásra használja a közösségi oldalakat, ami figyelemreméltó reklámszempontból is - jegyezte meg.

A főigazgató elmondta: míg a 2010-es évek elején Magyarország az internethasználat terén a fokozatosan leszakadók között volt a régióban, mára az idős korosztály felzárkózott. A felmérés szerint a világháló használata az időseknek rendkívül fontos, távolságokat hidalhatnak át, megkönnyíti számukra az ügyintézést.

Hangsúlyozta azt is, hogy a technikai ismeretek nem elegendőek, a tudatos eszközhasználat, az elért információk kritikus befogadása, értékelése is fontos.

"A kutatás eredményei megcáfolják azokat a múltbéli tapasztalatokat, miszerint a generációk között a digitális szakadék mélyül" - jelentette ki.

A kétnapos konferencián, amelyet 23. alkalommal rendeztek meg, tizenhat szekcióban 277 előadás hangzott el a média, a reklám, a kommunikáció, a kereskedelem képviselőitől. A tanácskozás kiemelt figyelmet szentelt a fogyasztói élményhez kapcsolódó témáknak.

Az idősek internethasználata továbbra is elsősorban anyagi és kulturális kérdés

A korábbiakhoz hasonlóan a legfrissebb adatok is azt mutatják, hogy az internetezés az idősek esetében elsősorban anyagi, másodsorban kulturális kérdés. Azok a hatvan éven felüliek használják leginkább a világhálót, akik jól felszerelt háztartásban élnek és a mobiltelefonáláshoz okostelefont kezdtek el használni a közelmúltban. Az NMHH korábbi kutatásai azt is megmutatták, hogy a számítógép-vásárlás és az internet-előfizetés általában együtt járnak: amelyik családban számítógépet vettek, ott internetre is előfizettek. Ha azonban csak a hagyományos társadalmi-demográfiai jellemzők szerepelnek a vizsgálatban, akkor is az látható, hogy az idősek körében leginkább a pénz határozza meg azt, hogy belépnek-e a digitális világba vagy sem. Természetesen az adatok alapján is nagyobb eséllyel kezdenek el internetezni az olyan idősek, akik iskolázottabbak, kedvezőbb infrastruktúrájú és helyzetű földrajzi helyeken - és nem egyedül - élnek, ám a legerősebb hatása a család egy főre jutó havi jövedelmének van. Ez a hatás annyira erős, hogy - a legfeljebb 8 osztályt elvégzőket kivéve - iskolázottságtól függetlenül is sokkal nagyobb arányban léptek be az online világba a jobb anyagi helyzetű idősek, mint a kevesebb pénzből gazdálkodók.


A távolra költözött családtaggal való napi kapcsolattartás nagy vonzerő

Az idősek internethasználati szokásaira nemcsak a saját életük, de családtagjaik, illetve a közvetlen környezetük is nagy hatással van: a távol élő családtagokkal való kapcsolattartás - lehetőleg minél olcsóbb és közvetlenebb - igénye nagyon fontos tényező. Már az évtized elejétől például a Skype használata az idősek körében egyáltalán nem maradt el a fiatalabbaktól, sokak számára kiváló eszköznek bizonyult arra, hogy a gyermekekkel és unokákkal élő kapcsolatuk legyen. Emellett az idősek számára könnyebben megtanulható és kezelhető táblagépek és okostelefonok is elterjedtek már annyira, hogy sok idős kényszer vagy buzdítás hatására elkezdett internetezni. Ez a hatás tetten érhető az idősek internetes tevékenységein, valamint az okostelefon-használatán keresztül is. Az elmúlt évhez képest például megkétszereződött az okostelefont használó idősek aránya, és bár továbbra is alacsony szintről van szó (28 százalék), ilyen arányú növekedés egyik korcsoportban sem adódott.

Böngészésben már felzárkóztak a hatvan év felettiek

Leginkább böngészéssel töltik az időt a hatvan év felettiek a világhálón. A munkahelyi internethasználat torzító hatását kizárva és csak az otthoni internetezést figyelembe véve az adatok azt mutatják, hogy az idősek minden tevékenységet a többieknél valamivel kisebb arányban végeznek, kivéve az általános böngészést, a "szörfözést", amelyben ma már ők is ugyanolyan rutinnal rendelkeznek, mint a többiek. Nem maradnak el jelentősen a közösségi felületeken sem: kétharmaduk Facebook-felhasználó, minden második idős használ valamilyen csetprogramot, és tízből négyen már a Youtube-ot is felfedezték maguknak. A távolabbi ismerősökkel való kapcsolattartás tűnik azonban az idősek számára a legkomolyabb motivációnak: az elmúlt egy évben a szöveges és beszélgetős csetelés volt az az online tevékenység, melynek aránya jelentősen megugrott (42-ről 52 százalékra), és az adatokból az is látható, hogy az új belépők nagyobb arányban csetelnek, mint a régebben internetezők.


Néhány éve még a régióban leszakadóban voltak a magyar nagyszülőkorúak

Míg a 2010-es évek elején a régióból Csehország és Szlovákia fokozatosan elérte az uniós átlagot, addig Magyarország - és Lengyelország - fokozatosan leszakadni látszott. Az évtized közepén - és ez az uniós átlagnak is megfelel - a 65 és 74 év közötti cseh és szlovák polgárok fele mondta azt, hogy még soha életében nem internetezett, mindeközben ez magyar és lengyel társaik esetében 75-80 százalékot tett ki. Az NMHH 2014-ben végzett átfogó vizsgálata egyértelműen feltárta, hogy akkor a tájékozatlanság és a tapasztalat hiánya voltak (az idősek és környezetük részéről is) a legfontosabb akadályai annak, hogy az idősek elkezdjenek és meg is akarjanak tanulni internetezni.

Az internet terjedésével és a társadalmat érintő szolgáltatások online irányba tolódásával egyre fontosabbá válik, hogy minden társadalmi csoport - a hátrányban lévőket is ideértve - hozzájuthasson a digitális világ javaihoz és lehetőségeihez, így az idősek is. Az új felmérés eredménye azért is nagyon fontos és pozitív társadalmi mutató, mert a világháló használata éppen a hatvan év feletti generáció mindennapjait könnyítheti meg leginkább, sokkal nagyobb segítséget nyújtva nekik, mint a fiatalabbaknak. Áthidalhat számukra nehezebben leküzdhető fizikai távolságot, kiválthatja a cipekedést és sok esetben a hosszú várakozást is megspórolhatják ügyintézéskor.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  30 ezret költenek karácsonyra az internetezők
  Rohamosan terjed a mobilnetezés
  Hódít az online szállásfoglalás
  Nő a videós hirdetések hatékonysága
  Az internetezők több mint harmada e-vásárló
  A netezők fele vásárolt már online
  Kutatópont: nem divat a netes szállásfoglalás
  Az internetezők is rengeteget tévéznek

További hírek ebben a kategóriában

Több mint hárommillióan vásárolt...
Forradalom előtt áll a gyógyszer...
Nem hatékony az ellátási lánc a ...
Nem javul a korrupciós helyzet a...