Hírek
22091 hír az adatbázisban
Közös nyomócsöves befecskendező rendszer
Marketinginfo.hu - 2019-09-20 12:05
PR

Más néven a common rail rendszer gondoskodik a dízel üzemanyag nyomásának előállításáról és befecskendezéséről a gépjárművek esetében.

A legegyedibb ismertetőjele, hogy ez a két folyamat e rendszer esetében szét van választva egymástól.

Legfőbb előnye ennek következtében, hogy az üzemanyag befecskendezésének nyomása a motor fordulatszámától és mennyiségétől függetlenül szabályozható. Erről teljes mértékben elektronikus szabályozás gondoskodik, ennek hiányában a részegységek önálló működtetése nem lenne kivitelezhető.

A rendszer működés közben

A dízel üzemanyag a nyomástárolóban várja a befecskendezés pillanatát. Ehhez a nyomást egy dízel motorról hajtott, állandóan üzemben lévő nagynyomású szivattyú állítja elő. Ez tartja az üzemanyag nyomását a motor fordulatszámától és a befecskendezett üzemanyag mennyiségétől függetlenül.

A rendszer nagy előnye, hogy az állandó nyomásnak és hozamnak köszönhetően a szivattyú mérete és belső terhelése sokkal kisebb, mint a hagyományos dízel befecskendező rendszerek esetében. Ennek köszönhetően maga a dízel szivattyú is sokkal kisebb terhelésnek van kitéve.

A rendszer fejlődése

A befecskendező rendszerek az elmúlt két évben ugrásszerű fejlődésen mentek keresztül. Ez az injektorokat és a porlasztókat egyaránt érintette. A common rail elődje a mágnes tekercs működtetésű injektorok voltak. Itt már elég magas nyomásnak voltak az alkatrészek kitéve, ami a gyors elhasználódásból adódóan modernebb technológiát igényelt. A Bosch dolgozta ki a nagyon bonyolult hidraulikus szervórendszerű befecskendező szelepet. Ezek az úgynevezett piezoelektromos vezérlésű befecskendező szelepek. Ezek károsanyag kibocsátás szempontjából jobbak, de bonyolult vezérlési igényük miatt nem igazán terjedtek el az autóiparban.

A rendszer elemei és javításuk

A common rail rendszer rendkívül sérülékeny. Ez legfőképpen a befecskendező szelepre igaz, de sajnos alkotóelemeinek élettartama is korlátozott. A leggyakrabban cserére szoruló alkatrészei a befecskendező porlasztó, a kapcsolószelep, az előszállító szivattyú, valamint a nagynyomású szivattyú.

Ezen elemek cserére, felújításra szorulnak, egy jármű életében akár többször is. Az alkatrészek új ára megfizethetetlenül magas, ezért nem mindegy, milyen forrásból szerezzük be őket. Amennyiben felújíthatóak az alkatrészek, az a legelső jó verzió. Ha nem, akkor marad a gyári új vásárlás, de itt is érdemes olyan szervizt találni, ami ezen alkatrészek felújításával foglalkozik, mert náluk biztosan olcsóbbak az új alkatrészek is.

A befecskendező rendszer nagyon érzékeny szerkezet, és a méretileg ezred milliméter pontosságú elemek logikusan gyakrabban szorulnak cserére vagy javításra. Ne húzza az időt, mert ha nem cseréli ki időben a hibás elemet, akkor komoly motor problémát is okozhat. Érdemes már az első jeleknél orvosolni az akkor még csak aprócska problémát.

(x)



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      

További hírek ebben a kategóriában

Értékesítés és márkaépítés az ap...
Mire figyeljünk ajándékozáskor?
Mennyi nyugdíjra számítson egy K...
Stresszmentes vállalati rendezvé...