A generációkutatók 6 különböző generációra osztják a jelenleg élő magánszemélyeket születési idejük alapján. A különböző generációk jelentősen eltérő gazdasági és szociális körülmények között nőttek fel, és eltérő tapasztalatokat szereztek felnőtt korukban is. A korosztályos különbségek így természetszerűen különböző attitűddel rendelkező csoportokat határoznak meg. A személyiségi eltérések ugyan csoporton belül is jelentősek lehetnek, de mégis más jellemvonásokkal rendelkezik egy világháborút is megélt veterán, mint egy információs érába született fiatal.
- 1. Veterán generáció: 1940 előtt
- 2. Baby Boom generáció: 1940-1959
- 3. X generáció:1960-1979
- 4. Y generáció:1980-1995
- 5. Z generáció:1996-2007
- 6. Alfa generáció: 2008 után
"A cégtulajdonosokat és menedzsereket generációs szempontból azért is érdemes vizsgálni, mivel a vezetők attitűdje alapvetően határozza meg a szervezeti kultúrát, illetve a generációváltozás problémakörét is jól megvilágítja" - mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs szakértője.
Számosságot tekintve jelenleg mind a tulajdonosok, mind a cégjegyzésre jogosultak között is toronymagasan az "X generáció" tagjai vezetnek. Jelenleg ez az a generáció, amely kellő tapasztalatot gyűjtött a cégvezetéshez, és még a teherbírása is magas. Szerepük ugyanakkor már csökkenőben van, a náluk idősebb "Baby Boom generáció" visszaszorulásához hasonlóan. E két generáció szerepét fokozatosan veszik át a fiatalok. Az "Y generációs" fiatalok a cégjegyzésre jogosultak között napjainkban veszik át a második a helyet a "Baby boom" generáció tagjaitól. A tulajdonosok között egyelőre még a "Baby Boom generáció" tagjai tartják a második helyüket, de a tendencia alapján 1-2 éven belül itt is az "Y"-osoké lehet a második hely.
"Az eloszlás jól megvilágítja, hogy jelenleg is milyen jelentős a szerepe a nyugdíjas, vagy nyugdíj közeli Baby Boom generációnak, sőt úgy tűnik, ez a generáció kevésbé tud kivonulni a cégügyekből, mint ahogy az a korábbi években előrevetíthető volt" - emeli ki az Opten szakértője. Nyilvánvalóan az okok között ott van az a tény is, hogy még ez a generáció is aktív és erős, másrészt sajnos arra is utal, hogy a tulajdonosok cégeiket nem tudják, vagy még nem merik teljes mértékben a fiatalabb családtagjaikra bízni.
A nagyobb vállalatoknál az idősebb generációk szerepe még jobban körvonalazódik. A 100m Ft árbevételt meghaladó cégek körében is az "X generációs" tulajdonosok vannak a legtöbben, de az 1940-1959-es generáció még szorosan a nyomában van. Ez természetes is, hiszen a tulajdonjog nem jelenti feltétlen azt, hogy a tulajdonos aktívan részt vesz a napi ügyekben, és ezt igazolja az a tény is, hogy ugyanezen vállalatok aláírói között már sokkal kevesebb a "Baby boom" generáció képviselője. Sőt a cégjegyzésre jogosultak között az "Y generációsok" is megelőzik a "Baby Boom" tagjait, tehát a fiatalok előretörése itt is ugyanolyan erős, mint a teljes cégbázisban.
"A jövő korosztályos eloszlását viszont a cégalapítók életkorának vizsgálata vetíti előre a legjobban" - mondja Pertics Richárd. Ebben a tekintetben már fej-fej mellett halad az "X" és "Y" generáció, de már a "Z" generáció képviselői is mérhető szintre nőttek, míg a Baby Boom generáció szinte teljesen visszaszorult. A jelen tehát még X, de a jövő inkább már Y és Z. A generációk cseréje remélhetőleg békésen fog lezajlni, és mind a családi vállalkozások, mind a nagyobb vállalkozások sikeresen veszik az ebből fakadó akadályokat, és a szervezeti kultúrájuk esetleges változását.