Hírek
23579 hír az adatbázisban
A Packeta megnövelt csomagméret-opcióval készül a Black Friday-re
Marketinginfo.hu - 2023-10-17 10:34
Kereskedelem

Az idén az online kiskereskedők is megérezték a lakossági reálbércsökkenést, ám a csomagvolumen így is növekedett.

Ez derül ki a Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID digitális gazdaságkutató szakembereinek e-kereskedelmi helyzetjelentéséből. Mindez annak is köszönhető, hogy egyre többen csomagautomatába rendelnek. A hazai piacon hasítanak a külföldi webáruházak, magyar versenytársaik viszont még mindig nem használják ki az exportlehetőségeket, pedig a nemzetközi csomagszállító partnerek ebben tudnának segíteni. A Black Friday idén visszaerősödhet, és erre a Packeta különleges újítással is készül.

A COVID utáni visszarendeződés és a vásárlóerő csökkenése miatt a hazai e-kereskedelmi piac már tavaly is lassulva bővült, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya ismét 10% alá esett. A negatív tendenciák 2023 első hat hónapjában is folytatódtak. "Az első félévben az online kiskereskedők számára is realizálódott az infláció okozta lakossági reálbércsökkenés - és ezáltal a kereslet visszaesése is. Bár a teljes csomagvolumen 9,4%-kal meghaladta az egy évvel a korábbi értéket, forgalomban mérve ennél alacsonyabb volt a növekedés, ami a 15%-ot meghaladó inflációt figyelembe véve reálértelemben már visszaesésnek számít" - mutatott rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója.

A külföldiek hasítanak itthon, de a magyarok külföldön nem


Bár a csomagvolumen növekedése első pillantásra pozitív, ebből nem a hazai piaci szereplők húztak hasznot. Madar Norbert rámutatott: a növekedés a külföldi tulajdonú webáruházak térnyerésének köszönhető, a hazai e-kereskedők számára fogy a piac. Mindezt pótolhatná, ha ők pedig külföldön terjeszkednének, de ennek egyelőre kevés nyoma van. "A hazai webáruházak bevételcsökkenésére megoldást jelenthetne az exportpiac, egyelőre azonban mindössze 13%-uk próbálkozik külföldön - mondta el Csatlós Éva, a Packeta Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ebben segíthet egy nemzetközi csomagszállító partner.

"Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól a vámkezelésig számos nehezítő tényezővel kell számolniuk - mutat rá a szakember. - Egy tapasztalt csomagküldő cég komplex szolgáltatási csomagja mindezeket magába foglalja, így ugyanolyan könnyűvé válik a kontinens másik végébe küldenie a terméket, mint belföldre. Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, nem kell külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel. Összességében tehát egy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára."

Automaták szárnyán bővül a csomagforgalom

Madar Norbert elmondta: a csomagszállító cégek egyelőre nem látják nyomát a lassulásnak, sőt. "Miközben a kereskedők egy erős sokkhatást érő piacot láttak, addig a logisztikai oldalon a személyes átvételek erőteljes átterelődése az átadóponti és csomagautomata hálózatok irányába 15%-ot is meghaladó bővülést eredményezett a hazai volumenben - fogalmazott a piackutató. - Amennyiben pedig a külföldi webáruházak import csomagjainak volumenét is figyelembe vesszük, a hazai e-kereskedelmet kiszolgáló logisztikai szereplők csomagvolumene 25% feletti növekedést ért el 2023 első félévében."

A fixpontos kiszállítási módok növekvő népszerűségéhez arra volt szükség, hogy egyre több fogyasztóhoz van elérhető közelségben automata. "Az automatahálózatok fejlesztésének eddigi legaktívabb időszaka volt az elmúlt 12 hónap Magyarországon. Idén szeptemberben a tavaly októberihez képest 45%-kal volt magasabb az üzemelő aktív automaták száma, mostanra meghaladva a 4000 darabot. Bár a növekedés üteme lassult, az elmúlt fél évben is 13%-os volt a hálózatbővülés, csaknem 500 darabos növekedéssel" - árulta el Csatlós Éva.

A Packeta saját hálózatáról szólva hozzátette: most az optimalizálásra koncentráltak, és a korábban egy év leforgása alatt kihelyezett 800 automatájuk közel 40%-át újrapozicionálták, hogy kényelmesebben elérhető legyen, de azért 50 új Z-BOX automatát is kitettek. Az üzlethelyiségekben kialakított átvevőhelyek száma annak ellenére felment 1200-ról 1600 fölé, hogy a KATA változások miatt 200 vállalkozó partnerüket elveszítették.

Mit hoz a Black Friday és a karácsony?

Az e-kereskedelemben a november és a december a legmozgalmasabb hónap, és ez idén is így lesz. "Az elmúlt években a Black Friday az eredeti egy-két napból teljesen átalakult és mára nagyjából az egész novembert lefedő akciós időszakot jelent - mondta el Madar Norbert. - A korábbi évek tendenciái szerint a novemberi forgalom az egész éves fogyasztói költések 14-16%-át teszik ki értékben, idén e sáv aljára várjuk a novemberi forgalmat. A negyedik negyedév átlagosan a teljes éves forgalom 35-38%-át jelenti."

Az év végi hajtásban nemcsak a csomagvolumen, hanem a csomagméret is nőhet - tette hozzá a Packeta hazai első embere. "Nemrég 15 kg-ra emeltük egy csomag súly limitjét, aminek a következő hónapokban különösen érezhető lesz a pozitív hatása. A Black Friday-ban fontos szerepet kapnak az akcióban megvásárolható nagyobb kiszerelésű termékek, a kisállateledel, tisztítószer, tartós élelmiszer. Ezen felül már megkezdődik a karácsonyi ajándékozásra való készülődés, és többen vásárolnak sportszereket, játékok, háztartási kisgépeket, amelyek esetében szintén hasznos, hogy már 15 kg-ig kivisszük a termékeket" - mondta Csatlós Éva.



NYOMTATÁS       FÓRUM       KÜLDÉS E-MAILBEN      
Kapcsolódó cikkek:

  Tippek, amivel kivédhetjük a csalásokat a Black Friday és a Cyber Monday idején
  A Rejoy.hu a Black Friday-kampány első napján
  Az eMAG Black Friday első órájában
  Black Friday és karácsony – mire figyeljünk az online vásárlásnál?
  Tíz százalékkal kevesebb termék fogyhat az idei Black Friday során
  Minden harmadik magyar Black Friday akcióban szerzi be a karácsonyi ajándékot
  Black Friday – közel 3,5 millióan számítanak rá
  Az Extreme Digital a Black Friday-en
  Black Friday: 2,1 millió vásárló hazánkban
  Ötször annyit költöttünk Black Friday-kor, mint máskor
  130 ezer oldallátogató az eMAG.hu-n
  Az autókereskedők is black fridayeznek
  Alvásról, evésről is lemondanak a Black Friday hívők
  Közismert lett a Black Friday

További hírek ebben a kategóriában

Ahonnan az amerikai koktélkultúr...
Átütő eredmények páratlan termék...
Egy ajándék nem a magas ártól le...
Az online vásárlás számos gazdas...